afb. Ellie de Vries
De mozaïeken bij de ingang van de bovenwoningen aan de Jacob van Maerlantstraat bestaan uit vierkanten van ongeveer 50 x 50 cm, die elk een scène voorstellen in een sterk abstraherende stijl. Het onderwerp van het volgende mozaïek [2] is het gezin. De cyclus van het gezinsleven wordt in vier scènes uitgebeeld, vanaf de verbintenis tussen man en vrouw, de komst van het kind, de opvoeding, tot aan het vertrek van de volwassen zoon. Hierbij komt tevens het rolpatroon tussen man en vrouw naar voren: de moeder tilt het kind op en toont het aan de vader; de moeder voedt het kind op terwijl vader aan het werk is; de moeder en vader nemen ieder op hun eigen manier, afscheid van de volwassen zoon. De figuren zijn in profiel voorgesteld. Hoewel hun gezichten geen individuele trekken hebben gaat er toch een grote zeggingskracht van uit, vooral bij de scène van het afscheid van moeder en zoon. Wordt in dit mozaïek, hier in de straat, de centrale positie van het gezin in de samenleving zichtbaar gemaakt? | 19 |
Monique Daniels, 'Mozaïeken en reliëfs' in Bossche Kringen 1 (2020) 17-24